Terveydenedistäminen Yleinen

Matka muutokseen – hyvinvointi ja terveys

Karoliina Nolimo osallistui terveyttä edistävän hyvinvointiryhmän toimintaan, jonka järjestivät yhteistyössä Riihimäen terveyskeskus, Riihimäen kaupunki ja Marttaliitto. Lokakuussa starttaa uusi terveyttä edistävä hyvinvointiryhmä, ilmoittaudu mukaan! Karoliina sai ryhmästä tukea ja apua omaan elämänmuutokseensa. ”Tärkeintä ei ole päämäärä vaan oppia nauttimaan myös matkasta. Sen tuomista onnistumisista ja kompastumisista, joista noustaan yhdessä ylös. Matka on muutos joka kestää toivon mukaan koko elämän.” Lue Karoliinan tarina!

Karoliinan tärkein syy osallistua hyvinvointiryhmän toimintaan oli se, että hänen suvussaan on II-tyypin diabetesta. Verikokeissa myös selvisi, että Karoliinan oma riski sairastua oli kohonnut, sillä hänen paastoverensokeriarvo oli hieman koholla. ”Mittarissa on kohta 35 vuotta ja taustalla kummittelee pelko lääkityksen aloittamisesta. Jos pystyy itse jotain tekemään ja välttämään lääkityksen, niin se olisi hyvä juttu.”

Aiemmin Karoliinan tavoitteena oli päämäärä ”sitten kun olen laiha”. Tähän tavoitteeseen ei liittynyt koko elämän kestävä muutos. Hyvinvointiryhmässä vahvistuikin ajatus siitä, että nyt kyseessä ei ole tietyn kestoinen dieetti tai kuuri, vaan loppuelämän kestävä elämäntapamuutos.

”Olen saanut monta kertaa laihdutettua elämäni aikana, ollut sellainen jojo-laihduttaja, mutta kaikki on tullut korkojen kera takaisin.”

Mistä motivaatio?

Karoliinan kohonnut riski sairastua diabetekseen ja pelko lääkityksen aloittamisesta oli vahva motivaatio elämänmuutokseen. Karoliina työskentelee lastenohjaajana ja hän on havainnut jaksamisen lisääntyneen; ilman ylipainoa liikkuminen ja tekeminen lasten kanssa on helpompaa kuin aikaisemmin. Olo on myös energisempi. Karoliinan mielestä yksi suuri tekijä oli myös se, että paino vaikutti jo itsetuntoon. En ollut tyytyväinen itseeni eikä ollut hyvä olla itseni kanssa, toteaa Karoliina.

Muutokset arjessa

Karoliina myöntää, että oli helppo löytää tekosyitä kun paino ei putoa. Ryhmässä käytyjen keskusteluiden avulla Karoliina kuitenkin oivalsi, että sillä on merkitystä, mitä ruokalautaselleen laittaa ja mitä valintoja tekee ruuan ja sen määrien suhteen. Tämän sisäistettyään Karoliina sai paljon aikaan, paino putosi ja vyötärönympärys kapeni kuudessa kuukaudessa. Herkuttelen edelleen, elämässä pitää voida nauttia välillä, mutta herkuttelu ei saa mennä ylenpalttiseksi. Herkkuhetki ei saisi kestää esim. perjantaista sunnuntai-iltaan vaan olisi esim. yhtenä päivänä viikossa. Ruokavaliomuutosten lisäksi Karoliina lisäsi liikuntaa entisestään. Entisten kävelylenkkien lisäksi Karoliina on ensimmäistä kertaa elämässään juossut 10 km. Liikunnasta on tullut myös paljon hyvää fiilistä ja onnistumisen tunnetta.

”Miten tämä paino ei nyt putoa, sillä olen kuitenkin aina liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti?”

Vaikeinta muutoksessa

Karoliina kertoo, että muutosten esteenä hänellä on ollut malttamattomuus ja musta-valkoinen -ajattelu. Karoliina kertoo oivaltaneensa elämäntapamuutoksen olevan hänen loppuelämän juttunsa, kun hän ymmärsi, että vuosia kertynyt ylipaino ei voi normalisoitua parissa kuukaudessa. Vaikeita hetkiä Karoliinalle olivat ne, kun hän ei saavuttanut tiettyä painolukemaa tai joku tietty vaate ei mahtunut päälle. Silloin oli hyvä muistaa, että jo muutaman kilon painonpudotuksellakin on merkitystä terveyden kannalta. Pienikin askel ja onnistuminen on parempi kuin ei mitään.

”Sitten kun mä olen laiha, sitten kun mulle mahtuu tietyt vaatteet.”

Vertaisohjaajaksi

Hyvinvointiryhmän päätyttyä Karoliina ilmoittautui vertaisohjaajaksi lokakuussa alkavalle hyvinvointiryhmälle.  Päätöksen pohjana oli tunne siitä, että ryhmä oli hyvä vertaistuki ja onnistumisen mahdollisuus yksin olisi ollut paljon vaikeampaa. Valtavasti oli apua siitä, että pääsi keskustelemaan muiden ryhmäläisten kanssa. Karoliina tajusi, että moni muukin saattaa olla ihan samanlaisessa tilanteessa. Ja siitä tuli se ajatus, että olisi hienoa, jos hän voisi auttaa muita omilla kokemuksillaan ja omalla onnistumisellaan.

Osallistumista harkitsevalle

 Kysyttäessä Karoliinalta, mitä hän sanoisi henkilölle, joka nyt miettii osallistumistaan hyvinvointiryhmään, hän vastasi näin:

”Tule ihmeessä mukaan, rohkeasti omana itsenäsi!”

Karoliina muistuttaa, että jokaisella on omat tavoitteensa eikä niitä kannata verrata toisten tavoitteisiin eikä omia tavoitteitaan pidä myöskään väheksyä. Ryhmän merkitystä Karoliina pitää tärkeänä. Siitä on tukea etenkin silloin, kun itse tuntee olevansa voimaton. Ryhmästä saa keskusteluiden kautta tukea, apua ja vastauksia. Jos matkan varrella tulee kompastuksia, niin on ihanaa, että ryhmässä pääsee puhumaan niistä. Karoliina rohkaisee osallistumaan hyvinvointiryhmän toimintaan myös heitä, jotka ovat epäonnistuneet monista yrityksistä huolimatta. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uudestaan ja nousta sieltä.

”Ryhmässä on voimaa.”

Ammattilaiset tukena

Terveydenhoitaja Ruth Kivekäs on ollut mukana ohjaamassa ryhmää ja hän muistuttaa, että vaaka ei ole aina mittari muutokselle. Hän korostaa pienten askelten eli pienten muutosten merkitystä arjessa. Jos vaikka aamupalan saa muutettua terveellisemmäksi, niin sekin on jo positiivinen juttu. Hyvinvointiryhmässä päähuomiota ei saa ruoka ja syöminen vaan enemmän pyritään syvemmälle sisimpään. Ruth kertoi, että hyvinvointiryhmän koko vaihteli 8 – 10 henkilön välillä. Sitoutuminen ja ryhmän pieni koko loi mahdollisuuden puhua vähän aremmistakin asioista.

Yhteydenpitoa varten ryhmän jäsenet perustivat yhdessä omat WhatsApp- ja Facebook-ryhmät, jonka jäseninä ohjaajat eivät olleet mukana. Myös nyt syksyllä aloittavalla ryhmällä on mahdollisuus perustaa nämä ryhmät ja vertaisohjaaja Karoliina onkin jo luvannut olla ryhmien ylläpitäjänä.


Ilmoittaudu mukaan!

Lokakuussa starttaa käyntiin terveyttä edistävä hyvinvointiryhmä, jonka järjestävät yhteistyössä Riihimäen terveyskeskus, Riihimäen kaupunki ja Marttaliitto.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

Ohjaajina toimivat terveydenhoitaja Ruth Kivekäs ja Tea Hansson, liikuntaohjaaja Sari Pekkala, neuvolapsykologi Sini Äikäs, erikoislääkäri Päivi Saari, diabeteshoitaja Eeva Pönni ja sydänhoitaja Laura Virolainen sekä vertaisohjaaja Karoliina Nolimo.



Kommentit on suljettu.