Riihimäen seudun terveyskeskus osallistui kuuden kuukauden mittaiseen pilottiin Ninchat -videovastaanottojen pitämisestä. Pilotissa oli mukana terveyskeskuksen mielenterveys- ja päihdeyksikkö sekä kuntoutus- ja terapiayksikkö. Pilotti päättyi 31.12.2021.

Ninchat -etävideovastaanottojen käyttö jatkuu pilotin jälkeen tällä hetkellä MPY- sekä fysioterapia yksiköissä, terveydenedistämisessä ja avosairaanhoidon vastaanotolla.

Videovastaanotolla tarkoitetaan sitä, että asiakkaan tutkiminen, diagnostiikka, tarkkailu, seuranta, hoitaminen, hoitoon liittyvät päätökset tai suositukset perustuvat videon välityksellä järjestettyihin asiakkaan ja ammattilaisen, kahdenkeskeisiin keskusteluihin.

Videovastaanotolla voidaan korvata fyysinen vastaanottokäynti, mikäli terveydenhuollon ammattihenkilö on arvioinut, että annettava palvelu soveltuu etäpalveluna toteutettavaksi. Videovastaanotto rinnastetaan normaalin vastaanottokäyntiin. Videovastaanoton aloittaminen edellyttää, että asiakkaan ja terveyskeskuksen ammattilaisen välillä on hoitosuhde. Asiakkaalle lähetetään videovastaanoton kirjautumislinkki terveyskeskuksesta.

Ennen vastaanoton aloittamista asiakas tunnistautuu suomi.fi-palvelussa. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen asiakas ohjataan videovastaanotolle.

Videovastaanottoa varten tarvitaan:

  • Tietokoneen johon on yhdistetty kamera (myös kannettavan kamera käy), sekä kaiutin ja mikrofoni tai kuulokkeet, joissa on mikrofoni tai älypuhelimen
  • Internet -yhteyden
  • Internet -selaimen Google Chrome tai Microsoft Edge

Suosittelemme varaamaan videovastaanottoa varten rauhallisen ja hiljaisen tilan. Näin huolehdit siitä, etteivät sivulliset kuule käymääsi keskustelua. Hyvä valaistus on myös tärkeä laadukkaan videokuvan takaamiseksi.